Popüler Yayınlar
Bu Blogda Ara
Blog Arşivi
-
▼
2015
(82)
-
▼
Temmuz
(18)
- Krasnodar Kray’da 21 Mayıs sorgusu
- Kabardey-Balkar’da gençlik bakanlığı kurulacak
- Akhtarpa bağlaması ve Akhtarpa kültürü
- Kafkasya’da hırsızlık istatistiği
- Çerkesler Hakkında
- Düzce'de Çerkes Düğünü
- Abhazya Bayrağı Günü
- XABZE'DE ADIGELERİN AYIP SAYDIĞI ŞEYLER
- Çerkesce
- DEGUMIKO BERZEG , GRANDÜK BERZEG ''Nuh Açın''
- SOYKIRIM ANITI ''NUH AÇIN''
- Çerkes ve Gürcü eğitmenler yetişiyor
- Adıgey’de Anavatana Geri Dönüş Günü
- Krasnodar Adige Xase’den Türkiye’ye Adıgece Çıkışı
- Сочи - Soçi
- Abhaz Düğünü Uluslararası Düğün Festivali'nde Büyü...
- Astemir Apanasov
- Abkhazlar Аҧсуа, Apsva veya Apsua
-
▼
Temmuz
(18)
.
YanıtlaSilADIGECE’NİN, ÂCİLEN “ADIGE YAZISI”NA İHTİYACI VARDIR!..
.
. Dik çizgili biçimdeki harfleri çok olan yazı sistemleri; ünsüz harfi çok olan he-
ce ile oluşan kelimeleri ve onların kullanım yoğunlukları çok olan Adıgece’nin
yazılarını akıcı olarak “okunuşlu ve kullanışlı” duruma getirememektedir. Söz
konusu olumsuz özelliği olan yazı sistemlerinin imlâsı Adıgece’ye ağır gelmek-
tedir. Sözü edilen yazı sistemleri; Adıgece’de, insanın algılama ve ruhsal yapı-
sına uygun gelen bir yazı oluşturamadıkları için onların Adıgece’de kullanılma-
ları, kolay ve zevkli olamamakta, tam aksine çok sıkıcı ve sıkıntılı olmakta, bu
durum ise insanı, Adıgece yazı yazmaktan ve Adıgece’yi kullanarak çalışmak-
tan soğutmakta ve insanı kendi dili olan Adıgece’den uzaklaştırmaktadır! Baş-
ka bir ifade ile söylemek gerekirse; Adıgece’ye uygun ve milli olmayan yaban-
cı yazı sistemleri ile Adıge Yazı Dili “kullanışlı” olamamaktadır! Bundan dolayı,
“Adıgece’nin yazı sistemi sorunu” halen devam etmektedir!..
. “Adıgece’nin yazı sistemi sorunu;” ancak Adıgece’nin kendi doğal, alternatif-
siz ve milli yazı sistemi olan “Adıge Yazısı”nın Adıge Dili’nin yazılmasında kul-
lanılması ve Adıge Yazısı ile çocuklarımıza ve gençlerimize Adıgece’nin öğre-
tilmeye başlanması ile çözülebilir. Bundan başka bu milli sorunumuzun hiçbir
çözüm yolu ve çaresi yoktur! Hiçbir yerden icazet beklemeden, yabancılara ve
onlara çalışan insanlarımıza kendimizi oyalatarak zamanımızı çaldırmadan ve
hiç erinmeden toplumca bu milli çalışmamızı âcilen başlatmak ve en hızlı bir
şekilde sonuçlandırmak zorundayız!.. Adıgece’yi ve Adıge Kültürü’nü samimi
olarak seviyorsak, böyle hareket etmeliyiz!.. Yabancılara kanmaya ve onlara
zamanımızı çaldırmaya devam etmek, yok olmamıza yardım etmektir! Böyle
davranarak yaşayıp öldüğümüzde; bu olumsuz durumumuzun ağır vebalinden
hiçbir şekilde kurtulamayacağız ve bu durumumuzun hesabını Yüce Allah’a
hiçbir şekilde veremiyeceğiz!.. Her bir Adıge; bu durumu dikkate alarak iyi ve
doğru düşünüp kararını vermeli ve Adıgece’nin yaşatılması yönünde çalışmak
üzere samimi olarak bir karar vermiş ise, aziz şehitlerimize mahçup olmamak
için kültürel çalışmalarını hemen başlatmalıdır!.. 04.04.2018 Yılmaz Özcan
.
.
. GUI ZILHITTEN XUEEYIR:
. Xame txik’exem, Adighebzer yaqhawif’eeyir!.. Hawe “Adighe Txik’er” daxem,
dy “Adighebze” daxem yi daxaqhaxer “nerixue didewe” g’eeqhalhaqhuifir!.. Y.Y.
.
.
YanıtlaSilADIGECE, “BENİ PRANGALARDAN KURTARIN!..” DİYEREK BİZİ YARDIMA ÇAĞIRIYOR!..
.
Adıgece’yi “en okunuşlu ve en kullanışlı” duruma getiren, onun güzelliğini en net olarak
gösterebilen ve alternatifsiz milli yazı sistemimiz olan Adıge Yazısı’nı (Adighe Txik'er’i)
toplumca kullanmaya başlamadan, onunla evlerimizde, çocuklarımıza ve gençlerimize
Adıgece’yi okutarak öğretmeden Adıgece’nin yaşayabilmesi asla mümkün değildir!..
.
Slav Yazısı ile Kültürel Jenosid’in tahribatlarını, aşağıdaki internet sitesi yazı başlığı çok
açık anlatmaktadır! Başlarımızı kuma gömmüş durmakla yok oluştan hiç kurtulamayız!..
.
. Adıgece, Kabardeyde de 'Can Çekişiyor' - Çerkesya
. cherkessia.net/news_detail.php?id=3316 10 Şubat 2010
.
Slav Yazısı’nı savunanlar; yukarıda gösterilen internet sitesi yazı başlığını hiç görmek
istemiyecekler ve Adıge Toplumu’nu kandırmak için ellerinden gelen her türlü gayreti
göstereceklerdir. Ancak ortada, Slav Yazısı’nın asıl sahibini de düşündürmesi gereken
kocaman bir gerçek vardır!.. O gerçek şudur: Slav Yazısı, sahibine bile çok zararlıdır!..
Bilimsel incelemeler sonucu elde edilen bulguları objektif şekilde değerlendiren bilim
insanları, gerçeği, kanıtları ile beraber ortaya koymuşlardır!.. Karar alarak uygulamak,
siyasi erkin işidir. Ancak üst yönetim kadroları; her zaman, şöven duygulardan kolay
kurtulamıyorlar. Bu durum; miktarı önceden bilinmeyen bir zamanın kaybedileceğini
göstermektedir! Bilim insanlarınca ortaya konulan gerçek tespitlerin değerlendirilmesi,
siyasi erki ilgilendirir. Ancak ortada Adıgeler’i ilgilendiren çok vahim bir durum mevcut
olup, o durum şudur: ADIGECE İNLEYEREK CAN ÇEKİŞMEKTEDİR!.. Durum budur
ve bu durumun saklanabilecek hiçbir tarafı kalmamıştır! Adıge Toplumu için çok vahim
olan bu durumu; hiçbir uluslararası organizasyon ve sivil toplum kuruluşu görmek ve
duymak istememektedir! Üniversitelerin dilbilim uzmanı sayın akademisyenleri de, bu
durumu görmeyi ve sözü edilen iniltiyi duymayı istememektedirler!.. Ayrıca bu kurum
ve kuruluşların yetkili kişileri ile dilbilim akademisyenleri; söz konusu dilin ve kültürün
sahipleri olan insanların, konu ile ilgilenmelerini hiç istememektedirler ve ilgilenenleri
aşağılayarak yermektedirler!.. Onlara göre; Adigeler, dansetmek haricinde hiçbir şey
yapmamalı, Adıgece’nin ve Adıge Kültürü’nün ölümlerini elleri bağlı seyretmelidirler!..
Adaletten söz edilmemeli ve herhangi bir şey yapmaya da kalkışılmamalıdır!..
Adıgece, “Beni prangalardan kurtarın!..” diyerek, bizleri kendisine yardıma çağırıyor!..
Adıgeler, Adıgece’ye yardım etmek üzere ne zaman harekete geçeceğiz?.. Birilerine
kanarak artık fazla zaman kaybetmemeli ve Adıgece’mizi boğdurmamalıyız! Adıgece
ölürse, Adıge Toplumu yok olarak tarihten silinecektir! Bu yok oluşun ağır vebalinden
çağımızda yaşayan Adigeler kurtulamayacağız! Bu nedenle bu zamanda yaşamakta
olan Adıgeler, Adıgece’nin çığlığını ve iniltisini duymak ve ona yardım elimizi hemen
uzatmak zorundayız!.. 01.08.2017 Yılmaz Özcan
.
.
YanıtlaSilADIGECE’NİN, ÂCİLEN “ADIGE YAZISI”NA İHTİYACI VARDIR!..
.
. Dik çizgili biçimdeki harfleri çok olan yazı sistemleri; ünsüz harfi çok olan he-
ce ile oluşan kelimeleri ve onların kullanım yoğunlukları çok olan Adıgece’nin
yazılarını akıcı olarak “okunuşlu ve kullanışlı” duruma getirememektedir. Söz
konusu olumsuz özelliği olan yazı sistemlerinin imlâsı Adıgece’ye ağır gelmek-
tedir. Sözü edilen yazı sistemleri; Adıgece’de, insanın algılama ve ruhsal yapı-
sına uygun gelen bir yazı oluşturamadıkları için onların Adıgece’de kullanılma-
ları, kolay ve zevkli olamamakta, tam aksine çok sıkıcı ve sıkıntılı olmakta, bu
durum ise insanı, Adıgece yazı yazmaktan ve Adıgece’yi kullanarak çalışmak-
tan soğutmakta ve insanı kendi dili olan Adıgece’den uzaklaştırmaktadır! Baş-
ka bir ifade ile söylemek gerekirse; Adıgece’ye uygun ve milli olmayan yaban-
cı yazı sistemleri ile Adıge Yazı Dili “kullanışlı” olamamaktadır! Bundan dolayı,
“Adıgece’nin yazı sistemi sorunu” halen devam etmektedir!..
. “Adıgece’nin yazı sistemi sorunu;” ancak Adıgece’nin kendi doğal, alternatif-
siz ve milli yazı sistemi olan “Adıge Yazısı”nın Adıge Dili’nin yazılmasında kul-
lanılması ve Adıge Yazısı ile çocuklarımıza ve gençlerimize Adıgece’nin öğre-
tilmeye başlanması ile çözülebilir. Bundan başka bu milli sorunumuzun hiçbir
çözüm yolu ve çaresi yoktur! Hiçbir yerden icazet beklemeden, yabancılara ve
onlara çalışan insanlarımıza kendimizi oyalatarak zamanımızı çaldırmadan ve
hiç erinmeden toplumca bu milli çalışmamızı âcilen başlatmak ve en hızlı bir
şekilde sonuçlandırmak zorundayız!.. Adıgece’yi ve Adıge Kültürü’nü samimi
olarak seviyorsak, böyle hareket etmeliyiz!.. Yabancılara kanmaya ve onlara
zamanımızı çaldırmaya devam etmek, yok olmamıza yardım etmektir! Böyle
davranarak yaşayıp öldüğümüzde; bu olumsuz durumumuzun ağır vebalinden
hiçbir şekilde kurtulamayacağız ve bu durumumuzun hesabını Yüce Allah’a
hiçbir şekilde veremiyeceğiz!.. Her bir Adıge; bu durumu dikkate alarak iyi ve
doğru düşünüp kararını vermeli ve Adıgece’nin yaşatılması yönünde çalışmak
üzere samimi olarak bir karar vermiş ise, aziz şehitlerimize mahçup olmamak
için kültürel çalışmalarını hemen başlatmalıdır!.. 04.04.2018 Yılmaz Özcan
.
.
. GUI ZILHITTEN XUEEYIR:
. Xame txik’exem, Adighebzer yaqhawif’eeyir!.. Hawe “Adighe Txik’er” daxem,
dy “Adighebze” daxem yi daxaqhaxer “nerixue didew” g’eeqhalhaqhuifir!.. Y.Y.
.
.
YanıtlaSilKAFKASYALI KARDEŞLERİMİZE KÜLTÜREL ELİMİZİ UZATMALIYIZ!..
.
Adıgece’yi, Kafkasya’daki Türk Lehçelerini ve diğer müslüman halkların
tüm dillerini koruyarak ve geliştirerek yaşatmazsak, “Müslüman Halklar”
oluşumuzu hiçbir şekilde koruyamayız! O insanlarımızı kendi başlarına
yalnız bırakmamızın doğru olmadığını, onları yalnız ve sahipsiz olarak
bırakmamızın vebalinin çok büyük olduğunu unutmamamız gerekir!..
28.10.2018 Yılmaz Özcan
.
.
YanıtlaSil. ÇEŞİTLİ YAZILARDA VURGULANAN İKİ YANLIŞ SÖYLEM!..
.
Adıgece’nin yazılması ile ilgili olarak çeşitli yazılarda vurgulanan iki yanlış
söylemin yanlış oluşlarının nedenleri aşağıda açıklanmıştır.
İlk yanlış söylem şudur:
“Slav Yazısı da ve Latin Yazısı da Adığe dilinin bütün seslerini doğru
ve bilimsel olarak yazmaya yeterli değildirler.”
Bu söylem, Latin Yazısı için yanlıştır. Çünkü Latin Yazısı’nda, hem ses ve
hem de harf olarak Slav Yazısı’nda karşılıkları olmayan “q” ve “w” harfleri
vardır. Latin Yazısı’nın bu harflere sahip oluşu; onun, Adıgece’nin diyalekt-
lerinin bütün seslerini en okunuşlu ve en kullanışlı şekillerde yazılmalarına
yeterli olmalarını sağlamaktadır.
İkinci yanlış söylem şudur:
“Bilimsel olarak bir dil için bir alfabe düzenleniyorsa, her bir ses par-
çasına bir işaret verilmesi kuralı uygulanması gerekir.”
Bu söylem de doğru değildir. Avrupa’nın İngilizce, Fransızca ve Almanca
dillerinin yazılarını incelediğimizde, bunlarda birden fazla harf ile yazılan
(gösterilen) ünsüz sesler ve diftonglar olduğunu, bu yazılışların, yazıların
akıcı olarak “okunuşlu ve kullanışlı” olmalarını engellemediği görüyoruz.
O halde yukarıda belirtilen iki yanlış söylem, Adıge Toplumu’nu yanıltma
amacı taşımaktadır. “Adıgece’in yazı sistemi” sorunu, bu söylemlerde ileri
sürülen nedenlerden kaynaklanmamaktadır! Konuyu ayrıntılarına bakarak
incelediğimizde, net olarak gördüklerimiz şunlardır:
Adıge Dilbilimcileri, yüz yıldan daha çok bir zaman içerisinde birbirlerini
müteakiben ortaklaşa çalışarak (anonim olarak), Avrupa normlarına ve
Adıgece’nin bütün özelliklerine uygun olarak Adıgece’nin yazılarını “en
okunuşlu ve en kullanışlı” duruma getiren ve Adıgece’nin güzelliklerini
“en net” olarak gösterebilen, Adıgece’nin alternatifsiz ve milli yazı siste-
mi olan “Adıge Yazısı”nı (“Adighe Txik’er”i) ortaya koymuşlardır. Bu al-
ternatifsiz milli yazı systemimize baktığımızda, 26 latin harfi ile tire ( - )
ve apostrof ( ‘ ) işaretlerinin; Adıgece’nin tüm seslerini, kelimelerini ve
dolayısı ile onun yazılarını “en okunuşlu ve en kullanışlı” duruma getire-
bildiklerini ve Adıgece’nin güzelliklerini “en net” olarak gösterebildikleri-
ni görüyoruz. O halde Latin Yazısı’nda, Adıge Dili için harflerinin az ve
yetersiz oluşu sorunu yoktur. Yukarıdaki söylemler yanlış ve yanıltıcıdır.
Sorun; latin harflerin sayısının az ve yetersiz olmasından kaynaklanma-
maktadır. Sorun; Adıgece’nin alternatifsiz milli yazı sistemi olan “Adıge
Yazısı”nın (“Adighe Txik’er”in) günümüze kadar ortaya konulamamış ol-
masından ve günümüzde ortaya konulmuş olan bu alternatifsiz milli yazı
sistemimizin, yabancılar ve onlara çalışan bazı insanlarımız tarafından
perdelenerek Adıgelere hiç gösterilmemeye ve onların gözlerinden kaçı-
rılmaya çalışılmasından, Adıgece’ye hiç uygun gelmeyen Slav Yazısı’nın
diyasporadaki Adıgeler’e “Adıgece’ye uygun yazı” olarak gösterilmeye
ve ısrarla Adıgeler’e dayatılmaya çalışılmasından, Adıgeler’in yanıltıla-
rak kandırılmaya, oyalanarak zamanlarının çalınmaya çalışılmasından,
kanmayanların ise aba altından sopa gösterilerek, tehdit edilerek korku-
tulmaya çalışılmasından, Adıgece’nin öğretim ve kullanım yerleri ile za-
manlarının daraltılarak Adıgece’nin boğulmaya çalışılmasından kaynak-
lanmaktadır!.. 27.10.2018 Yılmaz Özcan
.
.
YanıtlaSil“ADIGHE XEKU” GUIRIQHIBZEM Yİ PSALHAPER
Chyquih’aas Adigher xame jilaqhue kuedim!..
Yafic’as jigh warder chish’ yami-aw!..
Nexh g’aachtat lhepq zeteewik’er de g’idac’il’em,
Dy bzery dy xabzery psory xeqhag’uedejiw!..
Zi zemank’e dizeplhek’ijim,
C’i amic’er yi xhuirjinim yilhiw
Yibghinat Xekuijhir dy nexhijhim!..
Pykyimy yiguir, lhaqhuiniqhar yiziw!..
“ADIGHE XEKU” GUIRIQHIBZER
Teengyizim hadek’e pciner g’icho-uire
Pcinalhe daxery sy deej g’o-uis,
G’isxuobzerabzery syguim zideec’,
Lhepqim yi txidery, xabzery g’aafem g’ixoch!
Tolhquin xharynewre meqaamer yoc’ere
Sy c’ilhe hanemy sinoguipsis,
Sinodexac’ery sipxuoguimec’,
F’ilhaqhuiniqhamy weredir se seeqhawis!
Sy psem chizqhaaf’ewre mi syguim xelh,
Diqha ne bzyyiwre mi c’iguim cheeps,
We sy lhepq chipqar wizyguixelhs!
We diqhaps guapewre sy deej g’icheeps!
Sy psem chizqhaaf’ewre mi syguim xelh,
Diqha ne bzyyiwre mi c’iguim cheeps,
We sy lhepq chipqar sy psem wixelhs!
We diqhaps guapewre syguim yi queps!
Wesir g’iteelhimy bghim pce aramewre
Se Uachh’amaxue g’izoxuebek’!
Chiguir mililhemy lher nizoxuis,
Hadiric’ selamiry lhap’ewre lhepqim yizox!..
Pser chipxuezeck’ere we wizyplhap’ewre
Pcaqhuer tog’uetiry diqhar g’iqok’,
Jeck’ere mazery vaqhuem xosih’,
Sy lhaqhuiniqhary guic’em xamec’ g’ichizox!
Sy psem chizqhaaf’ewre mi syguim xelh,
Diqha ne bzyyiwre mi c’iguim cheeps,
We sy lhepq chipqar wizyguixelhs!
We diqhaps guapewre sy deej g’icheeps!
Sy psem chizqhaaf’ewre mi syguim xelh,
Diqha ne bzyyiwre mi c’iguim cheeps,
We sy lhepq chipqar sy psem wixelhs!
We diqhaps guapewre syguim yi queps!
F’iwe slhaqhu lhaxewre hadejh c’inalheme
Syguir nipxuee-awre sy qhaac’er soh’!
Adighe xasew lhepqim yi l’ig’uem (*)
Psexer zepyc’ewre sy guiqhar g’isxueeqhanexu!..
Jenet g’ischixhuiwre duneey daxacheme
Diqhary mazery g’isxueec’ir tih’!
Zi nasip vaqhuey se g’isxuidog’ue:
Guiric’e qaabzemy yi f’iqhuer se soqhawnexu!..
Sy psem chizqhaaf’ewre mi syguim xelh,
Diqha ne bzyyiwre mi c’iguim cheeps,
We sy lhepq chipqar sy psem wixelhs!
We diqhaps guapewre syguim yi queps!
.
ADIGHEXEM ZYK’ DYGU YIDMIQHAK’IN XUEEYIR:
“Dy xeku daxemre dy xuytiniqhamre” g’ideeziqhatijinur, haxer t-eeziqhaxa
Halih’ Lhap’er Haras!.. Dimuslimen Adighexew Adighebzemre Adighe Kuiltu-
rimre Adighe Chenimre yaxuefache dixhuijime; Halih’ Lhap’em, “dy xeku da-
xemre dy xuytiniqhamre” g’aadiryqhatijins!.. 06.01.2020 YEMUZ Yilmez
.
.
YanıtlaSil. ADIGHE PEJXEM SINIVOGER!..
. FIG’AAG’UE! HAWE DIPSALHEWE DICHIMITIW,
. ADIGHEBZE DAXER XEDQHAAXHUEWRE DIVQHAQHAPSEW!..
. Adighe Lhap’exe
1. “Slav Txik’er Adighebzem yeg’u g’axhuiw” jizi-axem, zyk’ pejiw
ja-ar-am. Ha psalher, habi hatk’e dy f’ech xhuin xueey-am. Slav
Txik’er Adighebzem zerideemig’uir, mibdeejim g'ichit-uatew mys
g’idoqhalhaqhuir:
Adighebzem, neqhuec’ bzexem xuemidew maq de-u kued yi-as.
Slav bzexemy xuemidew, maq de-u h’arf kued zixet maqilh zy-a
psalhexemre hapxuede psalhexem ya zeeh’aniqhaxemre yikueds.
Zadew yitxhaa form zy-a h’arfxer zykued Slav Txik’em; maq de-u
h’arf kued zixet maqilh zy-a psalhexemre hapxuede psalhexem
ya zeeh’aniqhaxemre zykued Adighebzem yi txiqhaxer, yiryquiw
“yegeqhuaf’ere zeeh’aqhuaf’ere” g’yqhaxhuif-am. Yi txiqhaxer
yiryquiw “yegeqhuaf’ere zeeh’aqhuaf’ere” g’azimiqhaxhu txik’e
systemimk’e txa “txik’e qhuazemre grameerimre psalhalhemre;”
Adighebzer, yiryquiw “zeeh’aqhuaf’e” g’aaqhaxhuif-am. Yiryquiw
zeeh’aqhuaf’e g’amixhua Adighebzer; zeeh’anir, xeqhaxhuenir,
qhapsewinir guiqhu mexhuir. Habi chh’ak’e Slav Txik’er; Slav bze-
xem zareeg’uxem xuedew dy Adighebzemy yeg’u g’axhu-am, Slav
Txik’em, qha 85 lhandere dy “Adighebze” daxer yimiqhabawewe
yeeth’aler. Har yigyi, “Adighebze” daxem yi pser xyxinim nesas!..
Witikuim yit ha g'axhug’aac’er, dimiguivewe tlhaqhuifin xueeys!..
2. Adighebzer l’eme, habi g’yqhaxhua Adighe Kuilturiry l’a xhuinus!
Adighe Kuilturir, Duneeyim daxaqha g'ixezilhh'a zi kuilturs. Adighe
Kuilturir g’aziqhaxhua Adighebzer mil'eme nexhif' xhuinuw solhiter.
3. “Adighe Txik’er” g’azi-uate txiqhaxer, “e-mail”im nixuidoqhah’ir.
4. “Adighe Txik’er;” Adighe Bzec’eniqhalejhxem yilhesychem c’yqhu
zeman pc’onde zek’elhh’awijhiw zedelajhexew zeqhuisew witikuim
g’iraqhah’aawe, Adighebzem yi txiqhaxer yiryquiw “yegeqhuaf’ere
zeeh’aqhuaf’ere” g’aziqhaxhuif, Adighebzer sit xuedyziw zeridaxer
g’aziqhalhaqhuif, alternatyfince dy jile txik’e system zaques.
5. Adighebzer psewifin chh’ak’e; Adighexem xamexem, ziguerxem
g’aak’elhitmig’uih’iw, haxem zadmiqhaqhaguivew, zerijilew “Adighe
Txik’er” zeeth’awe dixueejhen xueey g’oxhuir. “Adighe Txik’er” dy
Adighexem c’exiw yadqhats’ixuiw yadqhac’efin chh’ak’e, zyk’ parere
pulire xueey g’azimiqhaxhu zi uexuiqhue tincir zerijilew tc’en xueey
g’oxhuir. Adighexem tekylyf nifxuesc’ ha uexuiqhue tincir miras:
. Dy txiqhaxem g’ichi-ueta “Adighe Txik’er” daxer, tts’ixu Adighexem
psomy yalhedqha-asiwe yadivqhaqhaac’e. Dy Adighe Nibjhic’exem;
ya wisexer, ya weredxer, ya ci-yrxer, dy “Adighe Txik’er” daxemk’e
yatxin zerixueeyir habixem yajideevqha-a!. Dimiguivew dy winexem,
“Adighe Txik’er” daxemk’e dy ts’ig’uxemre dy nibjhic’exemre “Adi-
ghebze” daxemre “Adighe Kuiltur” daxemre chadqhaagewe chadiv-
qhaqhaac’e! “Adighe Txik’er” daxer dy psewik’exem xedivqhaalhh’a!
6. Ha dy jile kuiltur uexuiqhue nexhichh’a didexer, zerijilek’e c’exiw
dqhazec’en zerixueeyimk’e, Adighe pejxem psomy sinivolhe-uir!..
7. Adighebzer zeripsewinim pejiw dixueeyiwe chitime, ha uexuiqhue
tincxer zerijilew c’ex didew tc’en xueey g’oxhuir. Habi k’elhig’uewe
dip’ac’ewe Adighe Kuilturir “Adighe Txik’er” daxemk’e Adighebzew
ttxijiwe haxery Adighexem c’exiw yalhedqha-asin xueey g’oxhuir!..
8. Adighe Txik’em yi c’i-uim zyk’ zimy polemiky tireedmiqhac’ih’iw,
zi maxue yape gyic’e c’eddzew har zeeth’awe dixueejhen, zaxuew,
yeg’uire-yechh’iw, yi c’i-uim ditee-azezih’iw zeth’an xueey g'oxhuir!
9. Adighebzer xedqhaaxhuew dimiqhapsewime, Qiyametir g'asixu
xamexem dazerixuepchil’inir diwixinu-am. Harasy dy “Adighebze”
daxer; zaxuew zeeth’awe xedqhaaxhuewre dqhapsewin xueeys!..
. Adighepse pej zy-aj Adighe Lhap’exe! Fe sinivoger!..
. ADIGHEBZE DAXER YIREEMIL'E!..
. FIG’AAG’UE! HAWE DIPSALHEWE DICHIMITIW,
. ADIGHEBZE DAXER XEDQHAAXHUEWRE DIVQHAQHAPSEW!...
Yemuz Yilmez 2014 Qha. K.Maraş – Turkey